Koparka to jedna z najbardziej atrakcyjnych i pamiętnych zabawek. Dzieci często widzą w niej coś fascynującego. Z czasem ten urok znika. Dla dorosłych koparka to po prostu jedna z wielu maszyn budowlanych – narzędzie jak każde inne. Owszem, wciąż przykuwa uwagę, wciąż robi wrażenie, ale to już nie to samo. No, chyba że pracuje się w transporcie i w grę wchodzi przewóz koparki. Wtedy wracają dziecięce emocje i zaczyna się prawdziwa zabawa.
Oczywiście, piszemy to z pewnym przymrużeniem oka. Transport maszyn budowlanych to zadanie wymagające profesjonalnego podejścia. Przejazd trzeba dokładnie zaplanować, ładunek musi być odpowiednio załadowany i zabezpieczony, a potem dostarczony z punktu A do punktu B, gdzie należy go równie pieczołowicie rozładować. Nie ma tu miejsca na improwizację czy na eksperymentowanie, nie mówiąc o zabawie. Takie zlecenie – jak każde inne – należy wykonać sprawnie i terminowo, zgodnie z wszelkimi procedurami i regulacjami.
Mimo to, dla kogoś, kto z pasją podchodzi do zawodu przewoźnika, transport koparki wciąż może być czymś interesującym i budzącym emocje. Dlaczego? Po części ze względu na dziecięce wspomnienia. Urok znika, ale sentyment pozostaje. Przede wszystkim chodzi jednak o wyzwanie. Transport maszyn budowlanych zawsze je stanowi, a relokacja koparek może być ciekawym zadaniem. Wiele zależy wszakże od tego, kto jest zleceniodawcą, jaką konkretnie maszynę należy przetransportować, a także gdzie ma ona trafić lub skąd należy ją odebrać. W tej branży na pewno nie można narzekać na nudę, o czym łatwo się przekonać, regularnie wykonując transport koparek.
Zlecenie na przewóz koparki może przyjść zarówno od dużej firmy, jak i od osoby fizycznej. Maszyny te są często wykorzystywane i to do różnych celów. Oczywiście, przede wszystkim chodzi o roboty ziemne, ale to tylko jedno z zastosowań. Koparki mogą też być wykorzystywane do przeładunku, transportu, a także do prac górniczych.
Wróćmy jednak do tego, kto w ogóle wykorzystuje koparki i kto może potrzebować, by przewieźć tego rodzaju sprzęt. Przede wszystkim są to:
W każdym z tych przypadków koparka może mieć inne zastosowanie. Przykładowo, na jednym placu budowy może służyć do usunięcia ziemi pod fundamenty budynku. W innym miejscu pozwoli na ułożenie rur pod kanalizację. Jeszcze gdzie indziej koparka zostanie wykorzystana do pogłębiania dna rzeki, budowy kanału czy do prowadzenia robót drogowych. W firmie wyburzeniowej odpowiedni sprzęt pozwoli zaś na rozbiórkę budynku, którego nie można zniszczyć innymi metodami, choćby poprzez podłożenie ładunków wybuchowych.
Z kolei w kopalni koparka posłuży do oddzielania urobku od gruntu, na przykład poprzez prace odkrywkowe – niezależnie od tego, czy chodzi o piasek, kruszywo, węgiel czy inny surowiec. Po oddzieleniu zadaniem maszyny jest dostarczenie materiału na środek transportu lub miejsce jego składowania. Na składowisku inna koparka może zaś być używana do przeładunku. Szczególnie przydatne w tym kontekście są koparko-ładowarki. Rolnikowi koparka może się natomiast przydać do konserwacji zarośniętych i zaniedbanych rowów melioracyjnych. Również przy niektórych pracach leśnych koparka bywa wykorzystywana.
Może się wydawać, że w tekście, którego głównym tematem jest przewóz koparek, kwestia zleceniodawcy i zastosowania koparek ma drugorzędne znaczenie. Chodzi tu jednak o pokazanie tego, z jak różnymi klientami przewoźnik koparki może mieć do czynienia, a przez to jak różnorodna może być to nisza, jeśli chodzi o transport maszyn budowlanych. Ze względu na różne zastosowania tego sprzętu, trzeba być gotowym do transportu w miejsca o bardzo zróżnicowanym charakterze. Nie zawsze będą to utwardzone drogi. I już to stanowi dla przewoźnika wyzwanie. Przewóz koparki staje się jednak jeszcze ciekawszym tematem, gdy uwzględnimy różnorodność tych maszyn.
Rozmaitość, jeśli chodzi o typy koparek, może być zaskakująca dla laika. Maszyny te możemy podzielić na wiele sposobów wedle różnych kryteriów. Ze względu na wielkość wskażemy:
Już to pokazuje, jak maszyny te są zróżnicowane i jak różne wyzwania logistyczne mogą stanąć przed przewoźnikiem. Do transportu najmniejszych modeli wystarczy laweta pod koparkę. Taki sprzęt nie będzie jednak wystarczający, gdy zlecenie będzie dotyczyć koparki górniczej. Te maszyny mogą mieć nawet ponad 200 m długości i 100 wysokości, a ich waga bywa równie ekstremalna. Jeśli zachodzi więc konieczność transportu, urządzenia te są demontowane i przewożone w częściach, a i tak wymagają specjalistycznej floty transportowej. W tym wypadku laweta to zdecydowanie za mało.
Warto dodać, że największe koparki pracują w sposób ciągły. Maszyna kopie przez cały czas, co jest możliwe dzięki specjalnej konstrukcji oraz zastosowaniu wielu naczyń urabiających. Dlatego maszyny te znane są także jako koparki wielonaczyniowe. Można je podzielić na dwa rodzaje – koparki łańcuchowe oraz koparki kołowe. W obu wypadkach nazwa pochodzi od sposobu rozmieszczenia naczyń urabiających. Transport maszyn tego typu to wielkie logistyczne wyzwanie, którymi zajmują się najbardziej wyspecjalizowane firmy przewozowe. Do tego typu operacji dochodzi bardzo rzadko, ale zawsze przyciągają uwagę mediów i osób postronnych. Zainteresowanie budzi ich rozmach oraz poziom trudności relokacji… chyba że akurat są przewożone w o wiele mniejszych częściach.
Istnieją również koparki jednonaczyniowe. Tego rodzaju maszyny są pierwszym skojarzeniem, które przychodzi na myśl o koparce. Mają tylko jedno naczynie urabiające i pracują w sposób przerywany. Najpierw urobek jest pobierany naczyniem, następnie jest w nim przenoszony i po opróżnieniu koparka powraca do pozycji roboczej. I to właśnie tego typu urządzenia są najczęściej transportowane. Warto zarazem podkreślić, że istnieje wiele wariantów takich koparek (np. koparki przedsiębierne, koparki podsiębierne, koparki linowe) i każda stanowi nieco inne wyzwanie logistyczne.
Weźmy też pod uwagę to, iż koparki mają różne rodzaje osprzętu. Są koparki łyżkowe, koparki zgarniakowe, koparki chwytakowe, koparki strugowe, a także koparki z osprzętem dźwigowym czy kafarowym. Koparka może być wyposażona nie tylko w łyżkę, ale i w młot hydrauliczny, świder, widły lub nożyce. Różna może być również długość wysięgnika. Dla firmy transportowej mogą to być istotne kwestie, wpływające na logistykę relokacji maszyny.
Taką ważną cechą, którą przewoźnik musi uwzględnić, jest rodzaj podwozia koparki. Maszyny te mogą być samojezdne, przy czym wyróżnić możemy koparki gąsienicowe, koparki kołowe (na podwoziu ciągnika lub samochodu), koparki kroczące oraz koparki szynowe. Oprócz nich mamy też koparki pontonowe oraz ciągnione. Do każdej maszyny należy dobrać odpowiedni środek transportu oraz nieco inaczej podejść do jej zabezpieczenia na czas przewozu.
Wiemy już dla kogo przewoźnik może pracować, wykonując transport koparki. Wiemy, że w grę mogą wchodzić różne wyzwania terenowe związane z logistyką takiego przewozu. Wiemy też, co można przewozić. Trzeba jeszcze przybliżyć dwie kwestie. Pierwsza z nich dotyczy obowiązujących regulacji, jeśli chodzi o przewozy ponadnormatywne. Transport maszyn budowlanych to nierzadko transport wielkogabarytowy. Dotyczy to także koparek. Należy więc pamiętać o tym, by przestrzegać obowiązujących przepisów.
W prawie nie ma szczególnych regulacji, które odnosiłyby się stricte do koparek. Znaczenie mają zatem ogólne przepisy prawa o ruchu drogowym, o ile transport nie przekracza dopuszczalnych norm. Jeśli natomiast są one przekroczone, zastosowanie ma Artykuł 64 ustawy Prawo o ruchu drogowym wraz z załącznikiem nr. 1 do ustawy, gdzie wyszczególniono kategorie zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego. Transport koparki może się zatem wiązać z koniecznością uzyskania zezwolenia oraz dochowania formalności, uiszczenia stosownych opłat, organizacji pilotażu, etc. Wszystko zależy od rodzaju przewożonej maszyny, a w szczególności jej wagi i rozmiarów.
Przeważnie koparka – podobnie jak inne maszyny budowlane – będzie wymagać zezwolenia kategorii II, III lub IV. Są one wydawane przez starostę lub Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na określony czas (od miesiąca do 24 miesięcy) do użytku na drogach publicznych oraz krajowych. Jeśli transport przekracza warunki opisane w tych kategoriach (odnośnie dopuszczalnej szerokości, wysokości, długości, rzeczywistej masy całkowitej lub nacisku na osie pojazdu), może być konieczne wystąpienie o zezwolenie jednorazowe kategorii V udzielanej na wyznaczoną trasę przejazdu.
Ktoś może oczywiście zapytać, czemu w ogóle przewozić koparkę, skoro w wielu wypadkach maszyna ta jest samobieżna i ma własny układ jezdny. Rzecz jednak w tym, że ich wielkość i waga mogą przekraczać dopuszczalne limity. Ponadto, przejazd na duże odległości mógłby wiązać się z dużym zużyciem paliwa. Nie są to też maszyny szybkie. Co więcej, istnieją ograniczenia w ruchu drogowym pojazdów gąsienicowych. Zasadniczo nie powinny one wyjeżdżać na drogi publiczne (przynajmniej przy wadze powyżej 16 ton), gdyż niszczą nawierzchnie utwardzane, takie jak drogi asfaltowe. Zużywają również przy tym gąsienice. Właśnie dlatego przeprowadza się przewóz koparek nie tylko na trasach międzynarodowych, na przykład z Niemiec czy z Anglii do Polski, ale także na o wiele krótszych dystansach, choćby między dwoma miejscowościami w obrębie jednej gminy czy powiatu.
Druga kwestia, o której należy tu wspomnieć, jest związana z doborem odpowiedniego sprzętu. Przewóz koparek wymaga wykorzystania właściwego środka transportu. Niestety, nie ma tu jednej, prostej odpowiedzi, jaka przyczepa do transportu koparki będzie najlepsza. Wszystko zależy od tego, jaka maszyna ma być przewożona. Sprzęt trzeba dobrać indywidualnie do potrzeb.
Jeden z mniejszych modeli minikoparek gąsienicowych waży 2 tony przy szerokości około 1 metra przy wysokości transportowej nieco poniżej 2,5 m. Niska waga i nieduże wymiary sprawiają, że taka maszyna jest łatwa w transporcie. Można ją szybko załadować i rozładować. Do przewozu może posłużyć zwykła przyczepa samochodowa lub autolaweta.
Sprzęt ten okaże się niewystarczający, gdy zlecony zostanie przewóz koparki gąsienicowej o większej wadze i wymiarach. Jeden z modeli pewnej chińskiej marki waży nieco ponad 32 tony. Jego długość transportowa to około 10 m, szerokość to trochę więcej niż 3 m, a wysokość to prawie 3,5 m. Do transportu takiej maszyny konieczna będzie niskopodwoziowa przyczepa pod koparkę. Przewoźnik może skorzystać z naczepy typu semi lub naczepy w systemie tiefbett. Wszystko zależy od konkretnego modelu koparki, miejsca docelowego transportu i innych czynników, które mogą wpływać na logistykę przewozu.
Środki transportu to nie wszystko. Nie należy zapominać o innych akcesoriach niezbędnych w czasie transportu. Może się na przykład okazać, że do załadunku potrzebna będzie wciągarka, a nawet wózek widłowy, podnośnik czy HDS, czyli hydrauliczny dźwig samochodowy, lub żuraw przeładunkowy. Elementem niezbędnym są łańcuchy oraz pasy zabezpieczające (paski parciane, pasy ściągające, taśmy spinające). Trzeba też mieć kliny do zabezpieczenia kół. Przydatne mogą być bloczki obciążające.
Teoretycznie transport koparek i zasady sprawnego przeprowadzania operacji przewozu tych maszyn są proste:
Dużo łatwiej to jednak napisać niż zrobić. Transport koparki powinien zacząć się od określenia gabarytów maszyny. Dzięki temu możliwe będzie dobranie odpowiedniego środka transportu, a także załatwienie odpowiednich formalności związanych z zezwoleniami na przewóz ponadnormatywny. Sprawna organizacja tego etapu przewozu wymaga pewnego doświadczenia i znajomości przepisów.
Przejazd należy dobrze zaplanować niezależnie od tego, jaki jest charakter transportu (zwykły lub ponadgabarytowy). W razie potrzeby konieczne może być sprawdzenie trasy, zwłaszcza gdy w grę wchodzi pilotaż. Istotne jest to, by po drodze nie trafić na żadne niespodzianki – zbyt niskie wiadukty, mosty z ograniczeniem ruchu, drogi o zbyt małym promieniu skrętu, etc. Należy też ustalić kwestie związane z terminami przejazdu. Kiedy to wszystko jest już gotowe, można wysyłać samochód z przyczepą, by załadować koparkę do transportu.
Trzeba jednak podkreślić, że załadunek to jeden z najbardziej niebezpiecznych i wymagających uwagi etapów przedsięwzięcia. Nieumiejętne podejście do tematu może doprowadzić do wywrócenia się koparki w czasie ładowania maszyny na środek transportu. To nie tylko generuje dodatkowe koszty, ale i grozi uszkodzeniem sprzętu. Załadunek musi być przeprowadzany bez pośpiechu, z należytą ostrożnością i zgodnie z procedurami.
Należy pamiętać o tym, by:
Jeśli załadunek przeprowadzają przynajmniej dwie osoby, powinny one ze sobą ściśle współpracować. W takiej sytuacji operator koparki będzie najeżdżał na przyczepę, a kierowca ciężarówki może asystować jako sygnalista. Na rampę należy najeżdżać tą stroną, która jest cięższa. Zazwyczaj będzie to ta strona, gdzie znajduje się wysięgnik. Ramię koparki powinno być opuszczone na czas transportu.
W przypadku załadunku na placu budowy lub w innym miejscu tego typu, warto rozważyć oczyszczenie podwozia koparki i układu jezdnego z błota i piasku. Łatwiej o ześlizgnięcie się maszyny, gdy jej podwozie jest oblepione. Mokre błoto to również dodatkowy ciężar.
Warto podkreślić, że im większa koparka, tym trudniejszym zadaniem jest załadunek i transport maszyny. Znaczenie może mieć również pogoda. Deszczowa, śnieżna lub wietrzna aura mogą sprawić, że załadunek trzeba będzie opóźnić, zwłaszcza gdy koparka będzie się znajdować nie na placu u dilera lub właściciela maszyny, a na placu budowy lub w trudnym terenie.
Przewóz koparki, koparko-ładowarki lub innej maszyny budowlanej jest zadaniem trudnym do samodzielnego przeprowadzenia. Dlatego w razie takiej potrzeby warto zwrócić się do profesjonalnej firmy, która zorganizuje relokację sprzętu. Choć może się wydawać, że skorzystanie z usług przewoźnika oznacza dodatkowe koszty, tak naprawdę może to być najtańsze i najbardziej korzystne rozwiązanie.
Firmy transportowe dysponują zespołami doświadczonych pracowników, którzy wiedzą, jak sprawnie organizować przewozy od strony logistycznej. Dotyczy to zarówno planowania, jak i realizacji transportu. Niezwykle istotny jest również dostęp do odpowiedniej floty pojazdów. Ciężarówki i naczepy niskopodwoziowe, autolawety, wciągarki, podnośniki – nie każda firma budowlana dysponuje takim sprzętem i nie każda wykorzystuje go na co dzień.
Firmy przewozowe obsłużą każde zlecenie, niezależnie od wielkości i ilości przewożonego sprzętu. Dodatkowym atutem są ubezpieczenia, którymi objęty jest każdy transport. Jeśli zatem uwzględnić wszelkie koszty i konieczność oddelegowania pracowników do organizacji przewozu, bardzo często okazuje się, że cena za km nawet w najdroższej firmie przewozowej jest bardziej atrakcyjna niż w przypadku samodzielnej obsługi relokacji.
My również organizujemy transport koparek. Nasi klienci mogą liczyć nie tylko na atrakcyjne ceny, ale przede wszystkim na zaangażowanie naszych pracowników oraz naszą rzetelność i wysokie kompetencje. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i odpowiedniej flocie pojazdów możemy przewieźć sprzęt budowlany w dogodny dla klienta sposób w szybkim terminie. Chętnie też nawiążemy stałą współpracę z klientami. Dlatego zachęcamy do kontaktu osoby zainteresowane zleceniem tego rodzaju przedsięwzięcia: https://jupiter-gabaryty.pl/kontakt/.