Wady i zalety transportu samochodowego
9 czerwca 2020Czym jest transport kombinowany i kiedy się go wykorzystuje?
8 czerwca 2021W przemyśle i budownictwie istnieje stałe zapotrzebowanie na konstrukcje stalowe. Ich przewóz może być jednak skomplikowany ze względu na duże rozmiary i wagę oraz nietypowy kształt. Udział w całym przedsięwzięciu profesjonalnej firmy zajmującej się transportem ponadgabarytowym jest nieodzowny. Czym charakteryzują się przewozy ponadnormatywne tego rodzaju? Jak należy je organizować?
Transport konstrukcji stalowych i jego charakterystyka
Wiele budynków powstaje dziś w oparciu o konstrukcje stalowe. Często tworzą ich szkielet, stanowiąc element nośny obiektu. W budownictwie i przemyśle stosuje się je powszechnie. Są niezwykle popularne jako podstawa konstrukcji garaży, magazynów i hal (przykładem są hale produkcyjne czy hale targowe). To istotny element struktury wielkich wieżowców. Wykorzystuje się je do budowy zbiorników, konstrukcji dachów, mostów, wież, masztów, instalacji przemysłowych, wsporników. Zastosowanie elementów stalowych jest szerokie.
Zanim jednak produkt zostanie wykorzystany, musi bezpiecznie dotrzeć na plac budowy. Transport konstrukcji stalowych często wymaga udziału firm, których specjalizacją są przewozy ponadgabarytowe. Ładunki tego rodzaju wyróżniają się sporymi rozmiarami i ciężarem. Najczęściej nie można ich podzielić na mniejsze elementy, które łatwiej byłoby przewieźć. W realizacji tego typu przedsięwzięć transport ciężki jest normą.
Nie tylko transport – logistyka przewozu konstrukcji stalowych
Spedycja konstrukcji stalowych nie polega jednak tylko i wyłącznie na załadunku i transporcie. To o wiele bardziej skomplikowany proces, szczególnie w przypadku bardziej nietypowych gabarytowo elementów. W przypadku części produktów zleceniodawca powinien być przygotowany na udostępnienie dokładnych danych na temat konstrukcji, jej opisu, rysunku technicznego, szczegółowych parametrów. Już na wstępie trzeba wybrać odpowiedni środek transportu ponadnormatywnego. Warto zresztą konsultować się z przewoźnikiem jak najwcześniej, by móc ewentualnie jeszcze na etapie produkcji uwzględnić pewne wymagania wymuszone przez warunki transportu i odpowiednio zmodyfikować projekt konstrukcji, np. dzieląc ją na części, jeśli jest to możliwe.
To zresztą jeden z tych powodów, dla których tak istotne jest zaplanowanie trasy przewozu. Ponadstandardowe gabaryty czasem oznaczają konieczność wyłączenia z ruchu fragmentów tras. Bywa, że transport musi odbywać się nocą, przy asyście policji oraz z pilotażem. Po drodze może być wiele przeszkód, stanowiących utrudnienie przy przewożeniu produktów stalowych. To wszystko trzeba wziąć pod uwagę przy planowaniu przejazdu. Spedytor musi też wystąpić o odpowiednie pozwolenia – czyli wykonać te same czynności, które są wymagane przy transporcie innych rodzajów ładunków ponadgabarytowych.
Przewożenie elementów konstrukcji stalowych
Przy przewożeniu elementów konstrukcji stalowych kluczowe jest odpowiednie ich zabezpieczenie. Wpływ na to ma charakter transportowanego produktu. Inaczej należy podchodzić do materiałów podatnych na korozję, a inaczej do stali ocynkowanej lub w inny sposób zabezpieczonej przed warunkami atmosferycznymi. Również lekkie i delikatne konstrukcje wymagają innego traktowania niż elementy zwarte i ciężkie. W tym zakresie zleceniodawca powinien ściśle współpracować ze spedytorem.
Należy też odpowiednio przygotować się do załadunku i rozładunku, zwłaszcza jeśli zleceniodawca szuka firmy, które nie tylko zrealizuje transport konstrukcji stalowych, ale i ich montaż w miejscu docelowym. Na każdym etapie – załadunku, transportu, rozładunku i ewentualnego montażu – istotne jest to, by przewożony ładunek nie został uszkodzony. Dlatego transport ponadgabarytowy konstrukcji stalowych warto zlecać firmom specjalizującym się w tego rodzaju usługach.
Oczywiście, oprócz konstrukcji stalowych przewozi się także inne wyroby stalowe, jak na przykład pręty zbrojeniowe, sztaby stali, kształtowniki, druty, blachy. Zazwyczaj produkty te mają jednak bardziej standardowe wymiary. Organizacja transportu tego rodzaju ładunków nie jest aż tak skomplikowana i nie wymaga równie dużej specjalizacji co transport konstrukcji stalowych o wielkogabarytowym charakterze.